Ny app guider turister til økologiske spisesteder

Fødevarestyrelsen sætter strøm på markedsføringen af spisesteder med Det Økologiske Spisemærke

Fødevarestyrelsen og VisitDenmark har sammen udviklet app’en ’Økologiske Spisesteder’. Den nye app skal gøre det let for turister at finde vej til danske caféer, restauranter og hoteller med Det Økologiske Spisemærke.

En af årsagerne til den nye fællessatsning er, at en undersøgelse fra VisitDanmark viser, at næsten halvdelen af de udenlandske turister nævner gode danske spisesteder som en af grundene til at de rejser til Danmark.

”Vi vil gerne sætte endnu mere strøm på markedsføringen af økologiske spisesteder, der kobler gastronomi med dyrevelfærd og hensyn til miljø og natur. Jeg er overbevist om, at både danskerne og vores gæster fra udlandet, vil sætte stor pris på den nye guide til økologiske måltider i Danmark”, siger innovations- og vækstdirektør i Fødevarestyrelsen,  Per K. Christiansen, i en pressemeddelelse.

Interessen for Fødevarestyrelsens Økologiske Spisemærke er vokset markant de senere år. Der er således flere end 2.400 spisesteder, blandt andet kantiner og offentlige institutioner, der har mærket i enten guld, sølv eller bronze. Hoteller, restauranter og caféer står for cirka ti procent af samtlige spisemærker. Her er der det seneste år registreret 60 procent flere økologiske spisemærker.

Foreløbig kan man finde cirka 150 økologiske hoteller, restauranter og caféer på app’en – et antal Fødevarestyrelsen forventer stiger de kommende år.


Find app’en
App’en ’Økologiske Spisesteder’ kan findes i App Store og på Google Play.

Det Økologiske Spisemærke dokumenterer, hvor stor en andel af virksomhedens råvarer, der er økologiske og dermed tager særlige hensyn til natur, miljø og dyrevelfærd.

Guld = 90-100 procent økologi. Sølv = 60-90 procent økologi. Bronze = 30-60 procent økologi.

Hoteller, restauranter og caféer stod i 2016 for 26 procent af det samlede økologiske salg i food service, svarende til mere end 500 mio. kr. Det var en markant fremgang på 40 pct. i forhold til 2015.