Websites: Avanceret og fancy eller aktiv og opdateret?

16-03-2019 – En hel del websites lider under ikke at blive opdateret med jævne mellemrum. Hvem gider kigge på et website, der er opdateret for flere måneder eller år siden? Men hvad er årsagen til dette?

Flotte farver, kulørte bobler eller virkeligheden?

Det er lidt spøjst at se websites, hvor det tilsyneladende under opbygningen har været savn af fotos, der har bestemt hvordan det hele kom til at se ud. Nogen steder minder det mest af alt om en meget farverig reklamesag for Fanta fra 70`erne og 80èrne. 
Det næste er så at tingene skal jo opdateres. Lidt besværligt for den person, der har fået opgaven i virksomheden eller foreningen. Nåh, ja, man kan jo kontakte det pågældende webbureau og så betale kr. 750,- i timen for en opdatering. Nogle steder skal man så både have en grafiker og en webmaster med ind i billedet. Så bliver det først rigtigt dyrt.
Desværre er økonomien ofte udgangspunktet for en manglende opdatering. Det er dog ofte også sådan, at der er flere, der skal blive enige om opdateringen. Og vi mennesker er forskellige.  

Start med en plan, et budget og “hvem gør hvad”

Udgangspunktet for et website, eller rettere forskellen mellem at have et website, der koster penge, og de sociale medier, der er gratis at oprette, er ejendomsretten. De sociale medier har vi kun til låns og er afhængige af hvad Google, Facebook, Instagram, Twitter og andre bestemmer. Et website er virksomhedens ejendom medmindre det er “lejet” for en årrække, og her bestemmer virksomheden selv hvad de vil lægge på. Det skal dog være indenfor lovgivningen, der både tager højde for etik og copyright.

Når man har besluttet at søsætte et website har man taget et stort spring. Og lad være med at sætte skuden i søen hvis i ikke er enige i, at det er godt at informere kunder, medlemmer og andre om hvad der sker i virksomheden eller foreningen. Information er det nye rusmiddel. Fortæl, og vis at i er glade for det i går og producerer og laver. Og bliv ved. Stop ikke på noget tidspunkt. Og vær parate til at forsvare det i melder ud. Vær parate til at oplyse evt. sortseere hvorfor det er vigtigt at have sit eget medie. Her sætter vi nemlig selv dagsordenen. Jeg behøver ikke udsætte mig for en eller anden, der lytter og så skriver noget. Jeg skriver det jeg vil have ud. En forening får webmasteren til at holde en linje, og så bliver den fulgt. Virksomheden har en informationspolitik og så er det den der følges, bruges og slippes løs.

For nogen vil det nok virke som en revolution. For andre er det en selvfølge. Og måske er der en tredje kategori. Glem det. Fortsæt. Når det man gør er det rigtige, mærker man det næsten omgående. Det kan være med til understøtter salget, give flere ordrer og flere medlemmer. Vigtigt er det at fylde vand i badekarret hele tiden. Ikke kun een gang om ugen. Et website skal være frisk og spændende og lokke læserne, brugerne og medlemmerne til at gå ind på siden flere gange. Er man heldig får man mange følgere. Hele tiden flere. Måske er held en forkert betegnelse. Også her gælder det at den flittige tilsyneladende har mere held end dem, der har mistet lysten og ikke får nok “brændstof” til at bevare kontinuiteten. Det er kun fantasien, der begrænser. Det er en rejse. Let`s tale a ride.

Husk fotos og videoklip

Udover tekst, så er der også plads til fotos og videoklip. Tag et kursus og lær hvordan man både skyder fotos og video med mobiltelefonen. Ikke noget med dyre portrætter og lange ventetider. Vi vil have det lagt på og ud til alle i løbet af en time. Vi vil være hurtige. Vi vil være flittige. Vi har noget at fortælle. Vi har noget at vise. Vi er dygtige til at lave kiks, reparere biler og male lejligheden så den nye lejer er begejstret.

Lav pressemeddelelser – og hyl ikke hvis de ikke bliver brugt

Pressemeddelelser er vigtige. Husk at de skal følge med annoncering. Du skal dog ikke forvente at medier også bruger din pressemeddelelse. Hyl ikke over det. Husk at bruge dem selv. Intet er mere forkert end kun at sende en pressemeddelelse ud og så bare tro, at det rækker. Nixenbixen. Du skal da forberede dit eget website og dine egne sociale medier når du går i gang med en kampagne der består af annoncering og pressemeddelelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: