Forbruger: Skum eller nødhjul?

 

For efterhånden mere end 10 år siden fik jeg den første oplevelse med spareiveren hos bilproducenterne. I en næsten ny personbil viste indikatoren, at det ene hjul tabte luft. Det måtte da være en fejl. Indikatoren blev nulstillet. Efter ganske kort tid viste den igen, at der blev tabt luft i et af de fire hjul. Hurtigt ind på en tankstation. Og ganske rigtigt. Det ene hjul var næsten fladt. Der blev hurtigt sat tryk på, men der skete næsten ingenting. Luften gik lige så hurtigt ud igen.

En omgang skum og en elektrisk luftpumpe

 

Ingen tvivl om at hjulet skulle skiftes hvis der skulle køres videre. Et kig i bagagerummet under tæppet afslørede dog ikke noget reservehjul, men en flaske med skum og en lille luftkompressor. For at gøre en lang og besværlig historie, der både involverede familiemedlemmer, medarbejder på tankstationen og Falck, kort, så endte det med at bilen måtte slæbes på værksted. Da dækkene var slidte, skulle der skiftes hele to dæk. De sidder overfor hinanden og det har betydning for bremseegenskaberne og elektronikken. Det ene dæk blev dengang så brugt på en tilkøbt fælge og udgjorde efterfølgende reservehjulet. Men selvfølgelig passer hjulstørrelsen og fælgen ikke til den næste bil i rækken. Punkteringen kostede dengang omkring 2.500 kr. (Falck-abonnementet var helt rigtigt valgt).

Næste bil i rækken – fra 2.800 kr. til 905 kr.

Bilforhandleren kunne denne gang selvfølgelig tilbyde et komplet sæt med nødhjul, donkraft og nøgle. Det lød på kr. 2.800 incl. moms. Et hjul (fælge) med dæk ville koste kr. 1400,- dog uden donkraft/krydsnøgle.

Kunne det gøres billigere? Ja, det kunne det. Efter research på nettet blev et nødhjul fundet hos et dækfirma på Fyn til kr. 625,- incl. levering. Hos de fleste autoophuggere ligger disse nødhjul til knap 1.000 kr. excl. fragt.

En donkraft (ny) blev valgt til kr. 139,- (lidt større udgave blev valgt)
Krydsnøglen (ny) kostede kr. 40,-
Og så måtte der også en advarselstrekant (ny) med i bilen kr. 60,-
Og en sikkerhedsvest (ny) kr. 40,-

I alt kr. 904,- (Nødhjælpskassen havde jeg i forvejen, og den var næsten ny)

Det pudsige var, at der er lavet hul/udsparring i bilens bagagerum, så nødhjulet passer fint ind under tæppet. Sammen med donkraften og krydsnøglen, der begge er pakket ind i et par gamle håndklæder, og et par arbejdshandsker, ligger hjulet nu sikkert i bilen. Udfordringen bliver dog om der er kræfter nok til at løsne de fire bolte. De er nemlig skruet ekstra godt fast i denne tid pga. problemer med hjul, er er blevet skruet løse og medfører farlige situationer. Her overvejes om der skal et “forlængerled” i form af et stykke vandrør med i bilen. For når den punkterer, så sker det jo nok ikke lige udenfor husdøren.

Udfordringer undervejs?

 

At finde et passende nødhjul/reservehjul skulle hurtigt vise sig at være en smule avanceret. De forskellige bilmodeller har næsten alle forskellige fælge. Her gælder det hulafstanden og så selve det store hul. Og tingene skal passe. Så man skal starte med at finde ud af hvilke dæk man har på (størrelsen), hulafstanden og det store hul. Hjuldata indeholder krydsmål, indpresning fra/til, centerhul og dækstørrelser. Donkraften blev valgt ud fra bilens vægt og så blev der lagt noget til. Den valgte kan løfte 1,2 tons. Skulle man låne den ud, kan den klare de fleste personbiler. Krydsnøglen blev valgt efter princippet at den også skal kunne anvendes til andre bolte. Den valgte model har så i øvrigt mulighed for at der kan sættes en top fra et topnøglesæt på den. Det gør den faktisk lidt unik.

Indrømmet, det er da ikke mange punkteringer jeg har været udsat for i løbet af de seneste 10 år og mange tusinde kilometer på landevejene, men det giver altså bare ro i sjælen at have et nødhjul/reservehjul med. Og advarselstrekanten og nødhjælpskassen er jo lovpligtige, både herhjemme og i udlandet.

Erik Egvad Petersen – Jeg er derude…