Åbent brev til klimaministeren: FORBYD TRYKTE  TILBUDSAVISER

Kære Dan Jørgensen

 

Vi deler dine ambitiøse mål om at reducere CO2-udledningen i Danmark. Det gør rigtig mange af vores 1,8 million medlemmer også. De synes, der er for meget madspild, for stort plastikforbrug og meget andet, der belaster klimaet i det daglige. På mandag præsenterer vi derfor vores  klimaplan, der omfatter store mål og betydelige investeringer i bedre løsninger for klimaet. Men inden vi offentliggør den, har vi et  forslag til dig om en måske mindre, men meget meningsfuld ting. Hvert år bliver der trykt 84.000 tons tilbudsaviser i Danmark. For at gøre det fælder vi flere end 300.000 træer årligt – det svarer til 336.000 tons CO2. I den store sammenhæng lyder det måske ikke af så meget. Men midt i en digital tid, midt i en klimakrise, hvor alt tæller, giver det ikke mening. I løbet af de seneste tre år har vi i Coop reduceret antallet af udsendte aviser med 40 procent. Og vi er nu nået dertil, at vi ikke kan reducere mere, uden at det betyder, at vi sender vores kunder over til vores konkurrenter. For danskerne vælger i høj grad butik ud fra, hvem der har ugens bedste tilbud. Det er derfor, vi har et forslag til dig: Forbyd  de trykte tilbudsaviser. Danskerne vil kunne få lige så mange tilbud som hidtil, men på mere moderne og mere klimavenlige kanaler via app, hjemmesider og sociale medier. Det er fem gange så klimavenligt at læse tilbuddene digitalt frem for på tryk.

Du vil måske mene, at vi blot foreslår dette for at spare penge. Det er rigtigt, at det vil spare os for en stor omkostning, fordi det både er dyrt at få tilbudsaviserne produceret og distribueret. Men vi synes egentlig, at det er godt, når klima og kroner følges ad, og man kan tjene på et mindre CO2-aftryk. Alligevel vil vi komme med et tilbud: Hvis du får forbudt trykte tilbudsaviser, vil vi bruge en del af de penge, vi sparer på distribution og tryk, til at plante skov for i Danmark. Vi vil skabe en folkeskov, som vi vil bruge 25 millioner kr. på. Og vi vil mobilisere vores medlemmer og kunder de kommende år til at bakke op på forskellige måder, så skovene igen vokser – frem for at blive fældet. På den måde kan vi gøre klimakampen konkret og bringe den tæt på hverdagen. I vores kommende klimaplan vil vi komme med mange initiativer, som er kostbare for os og knap så synlige for kunderne. Det samme gælder dine og regeringens initiativer. Derfor er vi nødt til også at gøre noget, der er oplagt og synligt. Så lad os sammen være foregangsland. Ikke længere som det land i verden, der er kendt for at producere den største mængde tilbudsaviser. Men som det første land, der planter træer i stedet for at fælde dem. Det giver mening.

 

Venlig hilsen Peter Høgsted Mad- og Måltidaktivist  – og nu også Klimaaktivist

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: