Her er regeringens mediepolitiske prioriteringer

Danskerne forlader de traditionelle medier til fordel for nye platforme. Danske børn bliver eksponeret for mere og mere kommercielt og reklamebåret indhold af varierende kvalitet, når de sidder foran deres skærme. Og de lokale og regionale medier er økonomisk udfordrede. Det er regeringens vigtigste fokusområder, når der skal tages hul på forhandlingerne om en ny medieaftale.

 


Kulturminister Joy Mogensen siger i en pressemeddelelse:
”Mediepolitikken har i en årrække været præget af stor usikkerhed og politiske løsninger, der ikke leverer de svar, som fremtidens mediebrugere efterspørger. Det er uholdbart. Regeringen har en ambition om, at dansk public service skal styrkes – ikke mindst for vores børn og fremtidige generationers skyld.

I regeringen ønsker vi derfor at diskutere, hvordan vi løser en række udfordringer, som vi ser som helt centrale. For det første har medievirkeligheden ændret sig på meget kort tid – og den kommer til at blive ved med at udvikle sig. Vi skal sørge for at fremtidssikre de danske medier, så de møder danskerne med indhold på de platforme, hvor de er. For det andet skal vi sørge for at passe på vores børn, når de sidder foran deres skærme. Børn og unge er storforbrugere af kommercielle internationale medietjenester. For det tredje er de regionale og lokale medier under økonomisk pres – ikke mindst på grund af de udenlandske techgiganter, som støvsuger de lokale markeder for annoncekroner. Det kan vi som samfund ikke holde til, for det går ud over sammenhængskraften og fællesskabet, hvis de lokale medier forsvinder.”

Medieforhandlingerne vil gå i gang i løbet af 2020. Regeringens ambition er at få en bred politisk aftale.