Resultater og information kan tømme hylder

– Forleden oplevede jeg, at de havde udsolgt efter blot et par timer i en butik i Tønder på gågaden. Det drejede sig om de første danske kartofler. Selve glæden i butikken var den største oplevelse. Og her havde man allerede bestilt en sending mere. Den ville komme om bare et par timer. Den helt rigtige løsning og fortsættelse af en succes.

Hvis jeg må omskrive dette til et fænomen, der har haft en kraftig stigning i denne Corona-tid, er det antallet af lystfiskere eller måske mere, at antallet af fisketegn er steget med mere end 15% i marts og april måned. Et fisketegn koster 185,- og gælder så i 12 måneder. Man skal have fisketegn når man fylder 18 år og smider snøren ud andre steder end Put and Take-vande.

I et af de lokale P&T-vande, der byder på en effektiv information til kunderne via Facebook, Instagram, Google og en hjemmeside, har information nok haft afgørende indflydelse på salget af maddingen PowerBait (Motto: Fish bite and won`t let go) hos en af de lokale forhandlere. Ikke bare PowerBait, men PowerBait med Garlic/hvidløg. Særdeles lokkende overfor regnbueørreder. PowerBait er en slags dej, der sælges i små glas med ca. 50 gram indhold. Pt. er prisen omkring 32 kr. for et glas. Det giver en kilopris på csa. 640,- kr. Det er amerikanske Berkley, der har PowerBait i deres sortiment og selvom der er dukket et par “kopier” op, så er PowerBait stadig den mest foretrukne. Både hos forhandlerne og lystfiskerne.

Og her oplever man, at selv de mest moderne kasseapparater ikke sørger for at lede informationen videre. Via en ret lavteknologisk metode kunne man udlede det ved et kig ind i butikken lørdag morgen. Måske skal man indledningsvis vide, at weekenden er lystfiskernes top-dage. Måske sammen med havefolket. Derfor vil det være et absolut must, at have hylderne klar med de redskaber og agn, det ikke kun er gode til at fange fisk, men også til at fange lystfiskernes opmærksomhed først, og siden deres købekraft.

Sørg for at vareudbuddet og informationen hænger sammen

Fødekæden i det her tilfælde, starter hjemme hos lystfiskerne, der gerne vil ud og fange fisk. De vil måske imponere kæresten, konen, børnene, børnebørne med mad på grillen. Vel at mærke mad de selv har fanget.
Dernæst er den lokale P&T. Her skal der være fisk i søen. Og kunderne, der jo er lystfiskere, skal fange fisk. De skal om ikke hjælpes, så skal de dog have information om hvad fiskene, i det her tilfælde regnbueørreder, fanges med eller på. Den viden skal være up-to-date. Og her er de sociale medier bare fantastiske arbejdsredskaber. Se eksempelvis www.facebook.com/fangdinfisktilmiddag
Og når det så er sagt, så kører den videre til butikken, der sælger fiskegrej, udstyr og madding. Så skal der være PowerBait med hvidløg på hylden.

Og så skal man også være forberedt på, at der er bud efter tilbehør. For PowerBait fiskes ikke bare på en krog og en prop. Nej, det er lidt mere avanceret. Der skal anvendes et Bombarda-flåd. Helst floating, men ellers som minimum intermediate, samme vægtfylde som vand. Og så skal der være små trekroge på hylden også. Og her i Corona-tiden er der mange tidligere lystfiskere, der igen har lyst til at prøve at få gang i lystfiskeriet igen. Og de skal starte fra bunden. Med stang, hjul og snøre. Enhver butiksindehavers drøm.

Knæk & Bræk til alle.

PowerBait fra USA, og helst med hvidløg, er bare blevet lystfiskernes foretrukne madding når det gælder regnbueørreder i P&T-vande. Foto: Erik Egvad Petersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: